woensdag 25 maart 2015

Steden nemen het voortouw in appontwikkeling

Origineel / original version: "Cities Take Lead On App Development"
 http://techcrunch.com/2015/03/24/cities-take-lead-on-app-development/
Origineel door / original by: Brooks Rainwater (@BrooksRainwater), David Maloney (@david_j_maloney)
Vertaling / translated by: Johan Groenen (@jpagroenen)

Wat voor apps hebben steden nodig? Dit is de kernvraag die steden zichzelf stellen en de antwoorden erop lopen de laatste jaren zeer uiteen. Voordat we deze vraag goed kunnen beantwoorden is het echter belangrijk om te begrijpen welke belangrijke rol steden vervullen in het dagelijks leven.

We worden wakker in ons huis in een stad, lopen door de stad, fietsen door de stad, reizen naar werk en school door de stad, bezoeken de lokale horeca voor een lunch in de stad en gaan 's avonds uit in de stad. Centrale overheden hebben een cruciale rol bij hoe we de stad daarbij ervaren.

Net als hun tegenhangers in de private sector, willen leiders in de publieke sector de beste gebruikerservaring realiseren. Leiders in steden door het hele land willen fantastische plaatsen creëren, waar bewoners kunnen leven, werken en spelen. Technologie kan steden verheffen en verbreden, en apps spelen daarbij een fundamentele rol.

De techniek verandert in sneltreinvaart de beleving van de stad, door deze te onderbreken, te vervormen en in het algemeen verbeteren. Naast de vanzelfsprekende consumentenapps (Foursquare, Yelp, Uber, etc.) zoeken gemeenschappen steeds vaker naar technologische oplossingen die erbij helpen bewoners te bereiken "waar ze zijn".

Betalen voor parkeren? De stad heeft er waarschijnlijk al een app voor. Betalen voor de taxi of je kind opgeven voor vakantiekamp? Meer en meer heeft de stad een app om ervoor te zorgen dat je niet op en neer naar het gemeentehuis hoeft. Deze kleine technische ingrepen in de gemeenschappelijke serviceverlening hebben de stedelijke gebruikerservaring - nationaal en globaal - fundamenteel veranderd.

Deze technieken maken de alledaagse zaken zeker simpeler, maar hoe zit dat met de wat meer ambitieuze dingen? Kunnen we de zorgproblematiek ermee aanpakken, of verandering brengen in hoe inwoners omgaan met de publieke veiligheid?

Dit is de vraag die een grote groep samenwerkende [Amerikaanse] steden wil beantwoorden. De Multi-City Innovation Campaign is een programma dat helpt innovatie te bevorderen door heel het land [de Verenigde Staten]. Het vormt een platform voor steden en regio's om samen te werken met developers, creatievelingen en ondernemers die werken op het raakvlak tussen innovatie en steden.

De Challenge van 2015 richt zich op volksgezondheid, gemeenschap, gezondheidszorg en geneeskundige technologie. Wij hebben behoefte aan innovators die zich focussen op de problemen in deze gebieden. Voorbeelden van uitdagingen waarop zij zich zouden kunnen richten zijn onder andere: het realiseren van fietsveilige steden, transparantie van de zorgkosten en het in kaart brengen van stedelijke vervuiling.

De door informatiespecialisten geleide groep groeide in het afgelopen jaar van 4 naar 23 steden en werkt op het voorfront van stedelijke technology. Deze National League of Cities werkt daarnaast ook samen met Jumpstart Foundry.

De campagne zal diverse vastgelegde aandachtsgebieden adresseren. Het programma voor 2015 poogt het creatieve inzicht van bedrijven en ondernemers te richten op het aanpakken van uitdagingen in de volksgezondheid, op het snijvlak tussen technologie en overheidsdienstverlening.

Daarbij is er daadwerkelijk geld vrijgemaakt om de zaken in gang te zetten, meer dan 200.000 dollar. De leidende groep steden neemt een actieve rol op zich. In plaats van wachten tot bedrijven uit zichzelf iets maken dat (toevallig) iets oplevert voor de stad, willen de steden helpen deze programma's vorm te geven en te financieren.

De oprichtende steden (Palo Alto, Boston, Nashville en Raleigh) begonnen de MCIC voornamelijk om het zogenaamde "Maandagochtend"-probleem tegen te gaan. Oftewel: wat doe je als een hackathon is afgelopen? Want alhoewel hackathons vaak een goede manier zijn om burgers (met name de technologie-geïnteresseerde millennials) te betrekken, zijn de oplossingen die ze voortbrengen vaak ongefocust en onhoudbaar op de lange termijn.

Dit maakt de Multi-City Innovation Campaign zo uniek. Door specifiek in te zetten op urgente lokale problemen vormen de steden een actieve partner in de ontwikkeling van de oplossingen en technologiën die hun gemeenschap potentiëel kunnen veranderen.

Een van de belangrijkste ingrediënten hierbij is de Open Data beweging die in opkomst is in veel Amerikaanse steden. Open Data dient als de ruggegraat van de technologische ontwikkeling rondom de overheid. Het zorgt niet alleen voor transparantie en openheid, maar ook voor kansen om overheid, burgers en belanghebbenden samen te laten werken.

Buiten het functionele karakter binnen een steeds meer van apps afhankelijke samenleving stuwt datavergaring en -analyse ook het proces van verandering van de manier waarop we over onszelf denken en hoe we met elkaar omgaan.

Door de toegang tot zinvolle en bruikbare informatie ontstaat een compleet nieuwe wereld, en steden vormen voorfront van deze veranderende omgeving. Open Data is fundamenteel voor de centrale rol die steden vervullen als leiders van innovatie in de 21ste eeuw.

De Multi-City Innovation Campaign van dit jaar zal deze data aanboren, met een focus op een bredere inzet voor volksgezondheid en gezonde leefomgeving. Om te helpen bij het Open Data vraagstuk wordt er samengewerkt met Esri en Socrata om de datasets, die noodzakelijke zijn voor de ontwikkeling, aan te leveren.

Toevoeging van de vertaler: Johan Groenen is data services en app ontwikkelaar bij APItecture Rotterdam.
Toevoegin van de schrijver: BrooksRainwater is directeur van het Center for City Solutions and Applied Research van de National League of Cities. David Maloney is de Manager of Strategic Partnerships van de National League of Cities.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten