dinsdag 26 mei 2015

Information radiator


Van de nieuwe concepten die ik de laatste jaren heb leren kennen is één van mijn favorieten dat van de "information radiator".

Een information radiator heeft als kenmerken dat hij informatie weergeeft die verandert over tijd en dat deze informatie met zo min mogelijk moeite kan worden waargenomen.

Een voorbeeld is een muur met post-its. Als je daar langs loopt, vallen de post-its direct op. Verondersteld dat het aantal post-its beperkt is en de informatie op de post-its duidelijk leesbaar, up-to-date, etc. zal iedereen die er langs loopt met heel weinig moeite op de hoogte zijn van hetgene dat via deze muur gecommuniceerd wordt.

Het tegenovergestelde concept is dat van de "information refrigerator", waarbij informatie dusdanig wordt gepresenteerd dat het praktisch onbruikbaar is als communicatiekanaal. Hierbij kun je denken aan dezelfde muur als hiervoor, maar dan met een zeer groot aantal post-its, onleesbare post-its, overmatig veel data of achterhaalde informatie. Dit zal leiden tot het in onbruik raken van het communicatiekanaal, waardoor de informatie niet aankomt.

Een ander voorbeeld is een complex systeem waarin de gebruiker moet inloggen en dan via een aantal handelingen of zoekopdrachten pas terecht komt bij de informatie. Dergelijke systemen hebben ook de neiging om in onbruik te raken, indien het gebruik niet actief wordt aangemoedigd of verplicht (en dat is verspilling van energie die ook positief kan worden ingezet).

Klinkt waarschijnlijk heel logisch allemaal, maar kijk nu nog maar eens rond, thuis of op kantoor, en constateer het grote aantal (onbedoelde) information refrigerators. Vervang deze door information radiators en zie de communicatie verbeteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten